https://www.facebook.com/artemissky.blogspot?ref_type=bookmark

ΑΡΤΕΜΙΣ

ΑΡΤΕΜΙΣ
Ήταν θεά του κυνηγιού,”πότνια θηρών” κατά τον Όμηρο,θεά των αγριμιών και της Σελήνης.

ΕΛΛΑΣ - HELLAS

'' Επιόντος άρα θανάτου επί τον άνθρωπον, το μεν θνητόν, ως έοικεν, αυτού αποθνήσκει, το δ' αθάνατον, σώον και αδιάφθορον, οίχεται απιόν. `Οταν επέρχεται ο θάνατος στον άνθρωπο, το μεν θνητό μέρος αυτού, καθώς φαίνεται, πεθαίνει, το δε αθάνατο, η ψυχή, σηκώνεται και φεύγει σώο και άφθαρτο '' ΠΛΑΤΩΝΑ

ΕΛΛΑΣ - HELLAS .

ΕΛΛΑΣ - HELLAS .
ΑΝΟΙΚΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

Κυριακή 28 Οκτωβρίου 2012

Όρκος των Ελλήνων στις Πλαταιές (479)




Όρκος των Ελλήνων στις Πλαταιές (479)


ποσοστό
0
0

Δε θα προτιμήσω τη ζωή από την ελευθέρια, ούτε τους αρχηγούς μου θα παρατήσω, είτε ζωντανούς είτε νεκρούς, αλλά όσους συμπολεμιστές μου σκοτωθούν στη μάχη θα τους θάψω.
Και, νικητής στον πόλεμο κατά των βαρβάρων, δεν θα βλάψω καμία από τις πόλεις που πολέμησαν για την Ελλάδα, εκείνες όμως που πήραν το μέρος του βαρβάρου θα τις κάνω φόρου υποτελείς.
Και κανένα απ’ τα ιερά, που οι βάρβαροι πυρπόλησαν ή γκρέμισαν, δεν θ’ ανοικοδομήσω αλλά θα τ’ αφήσω να μένουν στους μεταγενέστερους μνημεία της βαρβαρικής ασέβειας.

Οὐ ποιήσομαι περὶ πλείονος τὸ ζῆν τῆς ἐλευθερίας, οὐδ᾽ ἐγκαταλείψω τοὺς ἡγεμόνας οὔτε ζῶντας οὔτε ἀποθανόντας, ἀλλὰ τοὺς ἐν τῇ μάχῃ τελευτήσαντας τῶν συμμάχων ἅπαντας θάψω. καὶ κρατήσας τῷ πολέμῳ τοὺς βαρβάρους, τῶν μὲν μαχε σαμένων ὑπὲρ τῆς Ἑλλάδος πόλεων οὐδεμίαν ἀνάστατον ποιήσω, τὰς δὲ τὰ τοῦ βαρβάρου προελομένας ἁπάσας δεκατεύσω. καὶ τῶν ἱερῶν τῶν ἐμπρησθέντων καὶ καταβληθέντων ὑπὸ τῶν βαρβάρων οὐδὲν ἀνοικοδομήσω παντάπασιν, ἀλλ᾽ ὑπόμνημα τοῖς ἐπιγιγνο μένοις ἐάσω καταλείπεσθαι τῆς τῶν βαρβάρων ἀσεβείας.
====================================================================

Πηγές



  • Λυκούργος, Κατά Λεωκράτους, 81. 1-9
  • Ηρόδοτος, Ζ,13
  • Διόδωρος Σικελιώτης «Ιστορική βιβλιοθήκη»  11.29. 3.1 – 11.29.4.1

Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2012

Άρτεμις.Η άγρια και ελεύθερη θεά

***    
Αναρτήθηκε από τον/την visaltis στο Απριλίου 12, 2010

(Σημ.:Το παρακάτω κείμενο είναι από το βιβλίο του Χρήστου Ζαλοκώστα “Γυρίζοντας την Ελλάδα”,έκδοση 1935.Εκτός από τις ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την Άρτεμιδα που μας δίνει,έχουν  ιδιαίτερο ενδιαφέρον και οι πληροφορίες για τις  πεποιθήσεις της κοινωνίας της δεκαετίας του 1930, όσο αφορά τις γυναίκες της εποχής.Τα όποια ορθογραφικά λάθη έχουν μεταφερθεί αυτούσια από το πρωτότυπο κείμενο.)
Όχι μακρυά απ’ την αρχαία Ιστιαία υπάρχει μια βαθιά λίμνη με παγωμένο νερό,σβυστός κρατήρας ηφαιστείου,στην οποία διασκέδαζε να κατεβαίνει και να λούζεται η Άρτεμις με τις Ωρεάδες.Δύο φορές μάτι ανθρώπου,ιστορούν οι αρχαίοι,την αντίκρυσε γυμνή την ώρα του μπάνιου της εκεί μέσα,τη μια φορά μάτι τσομπάνουντην άλλη κυνηγού,μα τους μαρμάρωσε και τους δυό.
Ήταν κακιά παρθένα.Αγάπησε τον Ακταίωνα,άλλα δεν δέχθηκε ποτέ να του παρουσιαστή.Ο δυστυχής άκουγε την φωνή της χωρίς να την βλέπει.Πως να την ερωτευθή;Κι όταν βαρέθηκε να περιμένει  και τόλμησε να φιλήσει άλλο κορίτσι,η στρυφνή Άρτεμις έβαλε αμέσως τα άγρια σκυλιά της να τον κατασπαράξουν.Σκότωσε τη Νιόβη μ΄όλα τα παιδιά της,διότι την προσέβαλε,σκότωσε τον Τίτυο διότι δοκίμασε να βιάση την πενηντάρα μητέρα της,που δεν εφαίνετο ν’ ανθίσταται αρκετά και ετοιμαζόταν να υποκύψη.
Ήταν θεά του κυνηγιού,”πότνια θηρών” κατά τον Όμηρο,θεά των αγριμιών και της Σελήνης.Απ’ αρχής θεωρήθηκε άκαρδη.Ακόμη ως τους χριστιανικούς χρόνους στην Ακαρνανία,μέσα στο ναό της Λαφρίας Αρτέμιδος,άναβαν μια μεγάλη φωτιά και έριχναν από την σκεπή κυνήγι που καιόταν ζωντανό,αγριόχοιρους,πουλιά,λύκους,αλεπούδες,λαγούς.Την ίδια ώρα περιέφεραν το άγαλμα της επάνω σε ένα άρμα που το σέρνανε ζαρκάδια και ακολουθούσαν χορεύοντας κορίτσια ντυμένα με δέρματα αρκούδας.Στην Σπάρτη μαστίγωναν τους νέους όσο το αίμα τους να βάψει το βωμό της.Οι ιερείς την ώρα εκείνη  φορούσαν προσωπίδες και πράγματι γύρω από την θέσι που ήταν ο ναός βρέθηκαν αυτές οι προσωπίδες.Το αόρατο πέρασμα,η μυρουδιά της,αρκούσε για να κάνη τα άγρια ζώα και τα δαρμένα παιδιά και τους κυνηγούς να τρέμουν.Ενώ οι αρχαίοι έδωσαν σε όλους τους θεούς ένα επάγγελμα,δεν τόλμησαν να αναθέσουν κανένα σε αυτή τη θεληματική γεροντοκόρη.Την άφησαν να κάνη το κέφι της,να απολαμβάνη θυσίες και τιμές χωρίς κόπο.
Η μανία των Ελλήνων,να εξευγενίζουν τους θεούς τους,την μετέβαλε εν τούτοις με τον καιρό σε προστάτιδα της νεότητος.Σε αυτή αφιέρωναν οι νέοι τα μαλλιά και οι παρθένες τη ζώνη τους,την παραμονή του γάμου.Ήταν “φιλομείραξ”.Δεν ανεχόταν τους ώριμους άντρες που ξέρουν τι θέλουν,προτιμούσε τους ωραίους εφήβους,που κατορθώναν να μένουν σύντροφοί της,χωρίς να ποθούν το σώμα της.Η Άρτεμις απομένει το σύμβολο της μοδέρνας κοππέλας που δυσκολεύεται να παντρευτή όχι από ασχήμια,άλλα γιατί αρνείτε να σκλαβωθεί στον αρρένα.Χαίρεται τα ηλιοκαμένα νιάτα της,παίζοντας με συνομίληκους της,στο ύπαιθρο.Τα γερά νεύρα της δεν πολυσκοτίζονται για τον έρωτα.Ήδη από τον αρχαίο καιρό υπήρχε καυγάς,ποιάν προτιμούσαν οι άνθρωποι,την Αφροδίτη με τους στρογγυλούς γοφούς διψασμένους για ηδονή,ή την Άρτεμι,την κομψή αθλήτρια με το αδύνατο κορμί.Ο αιώνας μας έγυρε την πλάστιγγα φανερά πια προς το μέρος της θεάς του κυνηγιού.Το αγοροκόριτσο κυριαρχεί.Οι νέοι των ερχομένων γενεών δε μου φαίνεται πως θα καλοπεράσουν.
(Χρήστος Ζαλοκώστας, Γυρίζοντας την Ελλάδα- 1935)

Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2012

Ορφικός ύμνος Αρτέμιδος (θυμίαμα μάνναν)





Άκουσε με ώ βασίλισσα, κόρη του Διός με τα πολλά ονόματα. Τιτανίδα πού είσαι θορυβώδης, ένδοξος τοξότρια σεμνή, πού λάμπεις εις όλους και κρατείς λαμπάδα, συ ή θεά Δίκτυννα. ή προστατεύουσα τας γεννήσεις, πού προσέρχεσαι βοηθός εις τις ετοιμόγεννες, ενώ ή ίδια αγνοείς τους πόνους του τοκετού.
Εσύ λύεις τίς ζώνες, αγαπάς τον οίστρον (την μανίαν), είσαι κυνηγός, μας απαλλάσσεις από τις φροντίδες, τρέχεις πολύ, είσαι τοξεύτρια, φίλη των αγροτών, περιφέρεσαι κατά την νύκτα,
είσαι το καταφύγιον των βασανισμένων, καταδεκτική, λυτρώτρια, με αρσενικήν μορφήν, Ορθή, επιταχύνεις τους τοκετούς, θεά πού τρέφεις τα παιδιά των ανθρώπων, αγρότισσα γηινη φόνισσα των θηρίων, καλότυχη εσύ κατέχεις τα δάση των βουνών, τοξεύεις τα ελάφια, είσαι ή σεμνή, ή σεβαστή, ή βασίλισσα των πάντων, είσαι πάντοτε, ωραίο βλαστάρι (του Διός), συχνάζεις εις τους δρυμούς, ή προοτάτις των σκύλων, ή Κυδωνιάς, ή ποικιλόμορφος.
Ελα, ώ θεά, για σωτηρία μας, ως φίλη εις Ολους τους μεμυημένους. ευπρόσιτη, φέρουσα ωραίους καρπούς από την γην και την αξιέραστη ειρήνη και την υγείαν με τα ωραία πλοκάμια και είθε να αποπέμπης εις τάς κορυφάς των βουνών τάς ασθενείας και τους πόνους.
Κλῦθί μου, ὦ βασίλεια, Διὸς πολυώνυμε κούρη, Τιτανίς, βρομία, μεγαλώνυμε, τοξότι, σεμνή, πασιφαής, δαιδοῦχε θεά, Δίκτυννα, λοχεία, ὠδίνων ἐπαρωγὲ καὶ ὠδίνων ἀμύητε,   λυσίζωνε, φίλοιστρε, κυνηγέτι, λυσιμέριμνε, εὔδρομε, ἰοχέαιρα, φιλαγρότι, νυκτερόφοιτε, κληισία, εὐάντητε, λυτηρία, ἀρσενόμορφε, Ὀρθία, ὠκυλόχεια, βροτῶν κουροτρόφε δαῖμον, ἀμβροτέρα, χθονία, θηροκτόνε, ὀλβιόμοιρε, ἣ κατέχεις ὀρέων δρυμούς, ἐλαφηβόλε, σεμνή, πότνια, παμβασίλεια, καλὸν θάλος, αἰὲν ἐοῦσα, δρυμονία, σκυλακῖτι, Κυδωνιάς, αἰολόμορφε· ἐλθέ, θεὰ σώτειρα, φίλη, μύστηισιν ἅπασιν εὐάντητος, ἄγουσα καλοὺς καρποὺς ἀπὸ γαίης εἰρήνην τ᾽ ἐρατὴν καλλιπλόκαμόν θ᾽ ὑγίειαν· πέμποις δ᾽ εἰς ὀρέων κεφαλὰς νούσους τε καὶ ἄλγη.
Μεγάλη Άρτεμις, Πότνια Θηρών με λέοντα!
Μεγάλη Άρτεμις, Πότνια Θηρών με λέοντα!